Equalism är den förenklade termen för "egalitarism", en typ av politisk doktrin där alla är lika värda redan från födseln, oavsett utséende, kön, politisk åsikt, religiös åskådning, etc. Fullständig beskrivning finns på http://sv.wikipedia.org/wiki/Egalitarism .
 

 
Så vem är jag som equalist/egalitarist?
 
Jag är en ung blond och blåögd bisexuell man bosatt i Sverige, ett av enligt min åsikt världens bästa länder. Efter studier vid Uppsala Universitet arbetar jag nu inom sjukvården.
 
Jag är av den något egentillverkade politiska åsikten vänsterliberal. Jag tror hårt på individuell frihet men under ansvar, samtidigt som det ska finnas ett socialt skyddsnät; ett omhändertagande och en trygghet i samhället. En back-up som hjälper dig på fötter om du ramlat ner i skiten.
 
När jag debatterar blir jag ofta uppmärksammad för mina banbrytande och uppséendeväckande åsikter. Jag blir kallad både "jävla feministbög" - "mansgris" och "blattelover - rasist" samtidigt. Alla är så extrema och inte särskilt eftertänksamma när de läser eller argumenterar - framförallt på internet.
 

 
Så vad gör jag då i någon sorts gråzon, och vilka argument har satt mig i den sitsen?
 
Jag kämpar mot det mansdominerade samhället (patriarkatet) och blir därför kallad jävla feministbög.
 
Jag tycker att alla ska vara jämställda, varvid jag inte håller med mer radikala feminister som skriker högt och ljudligt om hur grisiga alla män är - och därför blir jag kallad mansgris. Eller klassikern vit kränkt man.
 
Jag argumenterar emot rasism (ideologin om att människor av en viss hudfärg är sämre rent genetiskt) och nazism (behöver knappast en förklaring). Därför är jag en blattelover.
 
Jag argumenterar inte emot nationalism (ideologin om att bara den infödda etniska gruppen ska finnas i sitt land) då den inte ser andra människor som mindre värda. Ibland kritiserar jag antirastistiska argument för att de är dåligt uppbyggda eller innehåller fel. Därför är jag rasist.
 
*****
 
Visst är det en riktig smörja? Och i mitten sitter jag, tillsammans med några nära vänner som delar samma åsikt som mig. Men vi trivs där. Vi står iallfall för vad vi tycker, utan att böja oss för grupptryck eller hot.
egalitarism, equalism, feminism, politik, rasism,

1 kommentarer

Anonym

18 May 2014 00:20

Förhoppningsvis är det fler som ser det ni gör, står för och tror på.
Förhoppningen är också att det finns fler som tänker på samma vis på andra ställen...
Ge inte upp! Världen förändras lite till det bättre.

Kommentera

Publiceras ej