En mycket het fråga i dagens politik är miljön. Många partier vill vara eller iallafall verka vara miljömedvetna, och vad gör man då? Jo, man lobbar för att höja bensinskatten! Jag har aldrig förstått denna hets om att höja bensinpriser och bensinskatter. Vad har de tänkt sig att åstadkomma egentligen?
 
      Bilden tagen från Expressen.se.
 
När alla partier hade sina valstugor ute inför EU-valet passade jag på att ställa diverse frågor till representanterna. En fråga som är ganska viktig för mig är miljön och jag blev lite smått irriterad över att mer eller mindre hela röd-gröna blocket ville införa höjda bensinskatter. Deras mål är förstås ädelt, men hur kommer det att fungera i verkligheten? Jag har en rad förslag som jag tror skulle fungera mycket bättre.
 
Den massiva innerstadstrafiken i våra stora städer med köer och tomgång är utan tvekan det största utsläppet vad det gäller just avgaser. Men den kommer ju inte att sluta iochmed höjda bensinskatter, eftersom de som kör inom städerna åker korta sträckor och med stor sannolikhet har råd att betala bensinen i vilket fall. De som istället bor längre ut på landet som min bror gör får betydligt större problem. Min bror har ganska exakt 2 mil till närmaste busshållplats och är därför beroende av sin bil framförallt vintertid. Att gå eller cykla 2 mil är bra jobbigt och tar mycket tid, framförallt om det är vinter, då landsvägar som där han bor inte är högt prioriterade av snöplogarna. All in all, höjd bensinskatt kommer att tvinga de som faktiskt behöver bilen att sluta köra, medan de som borde sluta köra fortfarande kommer att ha råd med det.
 
Så vad kan man göra istället? Tja, varför inte öka trängselavgifterna istället? Fler betalstationer? Men det skulle ju förstås kosta att bygga fler stationer. Det är ju jobbigt. Varför skulle vi?
 
Men tänk då på den här idén, och håll i hatten för den är allt bra galen, men tänk om vi kunde fixa avgiftsfri kollektivtrafik?! Om vi klipper bort allt som kostar onödigt med kollektivtrafiken så som kort, kassasystem, betalstationer, biljettkontrollanter och kvitton skulle vi spara in en hel del pengar. Om vi sedan ökar den kommunala skatten lite skulle vi säkert kunna ha en helt gratis kollektivtrafik, eller åtmindstone väldigt billig. Iallafall i städerna. Och vips, så skulle folk frivilligt lämna bilen hemma. Om man ska åka buss lång väg kanske man kan bidra med en liten slant själv? För att folk ens ska vilja åka kollektivt måste ju kollektivtrafiken vara billigare än bilen. I dagsläget kostar det mig 60-80 kr att ta bilen för att hälsa på mina föräldrar, medan bussen kostar mig 80 kr om jag har kort (100 med SMS, 120 kontant). Åker både jag och min sambo som vi brukar göra kostar bilen fortfarande 60-80 kr medan bussen kostar minst 160. Dessutom tar det 30 min med bil och ca 1,5 timme med buss, och vi kan åka när vi vill med bilen och lasta tungt om vi behöver. Vad väljer man?
 
Under mina frågestunder med partierna visade det sig att V har motionerat för detta i 3 års tid. De ville att vi på test i 1-3 års tid skulle göra kollektivtrafiken gratis i 1 stor och 1 liten svensk stad bara för att se vad effekterna skulle bli. Detta förslag har blivit nedröstat varje gång.
 
Åland har helt avgiftsfri kollektivtrafik och det fungerar finfint där. Så varför inte ens pröva det här?

Kommentera

Publiceras ej