De senaste dagarna har löpsedlar och förstasidor prytts av hundratals reportage, bilder och annat som handlar om det senaste kungliga dopet. Men är detta verkligen så stora nyheter?
 
Nä, det blir inte ens en bild.
 
Ibland kan jag inte låta bli att förundras över hur mediarapporteringen kring en viss händelse kan vara så massiv trots att händelsen inte alls är särskilt speciell. Förutom att det handlar om kända personer.
 
Förstasidorna och huvudrubrikerna har fyllts av detaljer kring Leonores dop. Är det bara jag som tycker att all denna info är värdelös och bara tar upp plats från nyheter som faktiskt är viktiga? Det sker tusentals händelser varje dag som media dömer ut som ointressant, och så får vi heller aldrig reda på dem. Jag bryr mig inte om vilka doppresenter Leonore fick, även om de var värda jävligt mycket pengar. En annan rolig detalj är hur de stackars soldaterna i livvakten svimmade i värmen. Har man fortfarande inte kommit på att man kan använda kyl-tröjor? De används till vardags i USA's armé just för att underlätta. Själv undrar jag mest vilka nyheter vi faktiskt har missat under tiden.
 
Om man letar lite kan man se att det skedde lite mord, bedrägerier och samhällsnyttiga initiativ under tiden, information som jag hade varit gladare för och haft mer nytta utav. Varför ska vi alla gotta oss i någon annan människas privatliv, bara för att de är kända? Vad är det som är så speciellt med kändisar?
 
Även om jag känner till den psykologiska aspekten i det så är jag oförmögen att faktiskt förstå.

Kommentera

Publiceras ej