Under sin turné "Resan fortsätter" tog komikern Soran Ismail upp ämnet om demokrati och att han inte var säker på att vi skulle ha det i Sverige. Han förklarade detta med "Gå ut och fråga 10 av dina vänner om vad de ska rösta på. Sen ställer du 3 följdfrågor, varför då, varför tycker du så och varför är det så, så får vi se om det känns bra i magen sen att alla dessa ska gå och rösta."
 
    
     Bilden tagen från aftonbladet.se.
 
Det var givetvis menat som ett skämt, även om intentionen bakom var att få oss att tänka på vad vi faktiskt gör och varför vi tycker som vi gör. Jag tvekade aldrig på att han hade rätt, men jag slog det ur hågen så länge. Men nu när vi närmat oss ett stort val, dvs. EU-parlamentet, så klingade Sorans klara röst kvar i mitt huvud med sina bevingade ord. Och jag kunde inte riktigt hålla mig ifrån att pröva.
 
Det är inte ofta jag blir frustrerad, men det tog inte lång tid innan någon nappade på något av mina politiska lockbeten som jag lagt ut privat på sociala medier. Främst förstås gick debatten mot de i min bekantskapskrets som i euforisk naivitet beslutat att kasta sina röster på SD. Jag tog upp de argument jag stött på mest i mitt senaste blogginlägg. Även om besvikelsen redan var stor i att jag kände flera som hyllade SD, så var besvikelsen destå större när jag efter att faktiskt ha vunnit debatt mot dem se dem posta ny SD-propaganda på Facebook redan dagen efter. Så hårt höll de sig fast vid en politisk ideologi som de inte ens kunde argumentera för.
 
Men lördagskvällen innan valet tog nog priset. Många bekanta (och bekantas bekanta) pratade om att rösta utan att ens veta vad de skulle rösta på. När jag ifrågasatte att man kanske inte ska rösta om man inte ens känner till namnet på partiet förutom dess förkortning så fick jag höra att "Men man måste ju rösta!". Efter den kommentaren satt den bittra klumpen där i höjd med solarplexus och smakade riktigt surt. Vi fick alla lära oss i skolan att det är våran skyldighet att rösta och hur viktigt det var, men de lärade oss aldrig riktigt varför vi skulle rösta och vad man skulle tänka på innan man gjorde det.
 
Du hade rätt Soran. Det känns verkligen inte bra i magen.
 

Gillar du vad vi skriver? Varför inte göra oss glada och följa oss på Facebook?

1 kommentarer

Anonym

28 May 2014 01:14

Till EU-valet var valet enkelt. Min huvudfråga är maten och miljön. Det finns bara ett parti som går emot GMO, vilket för mig var en viktig fråga. Om vi tillåter GMO kommer vi förstöra grödor och få uppleva stora bidöden. Utan bin ingen mat. I det läget behöver man inte ha så många andra frågor på sin agenda.
Märkligt hur de flesta partier ändå tycker det är ok med GMO.
Lika märkligt är det att så många röstade in SD som nu får världens chans att samarbeta med partibröder i EU, rena smorgasbordet!
...hur de nu ska klara att arbeta tillsammans med andra nationaliteter om viktikaliteter såsom lika rättigheter mm.
Skrämmande tanke, hur de sitter där i sina rundabordsamtal i EU på betald arbetstid med sina KKK idéer- och jag är tvungen att vara med och betala för skiten, medan det jag röstade på för att det handlar om Livet knappt ens kom till tals. Någon är arg- rejält!

Kommentera

Publiceras ej