Det är länge sedan nu som jag upptäckte bloggen "Inte rasist, men..." via Facebook. Jag gillade vad jag såg, och började följa bloggen och uppskattade deras hårda arbete med att visa vilka Sverigedemokraterna faktiskt är. Men på senare tid har jag upptäckt en del inlägg och en stil som jag inte tycker passar IRM (som den förkortas) alls.
 
Istället för att vara en motpol till propaganda-bajsarna avpixlat, realisten, fria tider och de andra sidorna genom att visa en öppen och ärlig bild har även IRM börjat vinkla information - alltså propaganda - för att ändra opinioner. En del ser det kanske som förlåtligt eftersom IRM ägnar sig åt att "attackera" huvudsakligen rasistiska sidor, men det gör inte jag. IRM ska ju vara den bättre, den ärliga, och inte låta sig sjunka till motståndarens nivå av sandkastning; då halkar ju IRM ner på samma nivå, varvid jag har svårt att ta dem seriöst. Till skillnad från sina motståndare hänvisar dock IRM till källor, där man själv kan läsa och bilda sig en egen uppfattning, och det tackar vi väl för.
 
Att ta textstycken och utlåtanden ur sitt sammanhang är en uråldrig propaganda-teknik och det förvånar mig att IRM sjunker till sådana nivåer. Det är sådant man ser hos oseriösa nyhetsbloggar och kvällspressen. Ett exempel är när IRM skrev om en viss medlem av SD som skrivit ett rasistiskt inlägg på sin blogg eller Twitter, när han i själva verket endast citerat en annan person. När han sa det till IRM svarade de med ett "Men om du lagt upp ett citat, så är det ju ändå du som har skrivit det, alltså har du skrivit ett rasistiskt inlägg". Med den logiken är ju IRM riktigt grymma rasister, med tanke på hur många rasister och nazister de har citerat på sin blogg.
 
I en annan artikel skrek IRM högt om hur Stellan Bojerud beundar SS-soldater och deras insatser under andra världskriget. Artikeln länkades på deras Facebooksida den 13:e december 2013, men själva artiklen på bloggen har ändrats och har inte kvar sin ursprungliga text. Rubriken får en dock att tänka på att Stellan Bojerud beundrar män i svart uniform som eldar med barn i stora ugnar, men likväl detta är taget ur sitt sammanhang. Stellan pratade om deras insatser i själva krigszonen och hur skickliga de var i strid, vilket faktiskt är en helt annan sak.
 
Tro inte att jag stödjer rasism, Stellan Bojerud eller något sådant. Jag tycker bara att om man utger sig för att vara ärlig och kritisk, ska man vara det också och inte använda samma fulknep som motståndaren gör själv.
 
Så snälla IRM, var inte så korkade att ni sjunker till deras nivå av propaganda och sandkastning. Jag vill tycka om er, men ni gör det svårt.
interasistmen, irm, politik, rasism,

Kommentera

Publiceras ej